Heenreis van Ton en Gerda - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Heenreis van Ton en Gerda - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Heenreis van Ton en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

24 Mei 2016 | Finland, Helsinki

Wellicht voor anderen niet zo interressant, echter we delen onze heenreis ook, want wie weet….. doen de deelnemers, die nog moeten vertrekken uit Nederland, hier nog hun voordeel mee. De een gaat over Stockholm en de ander gaat over de Baltische staten, wij kozen voor het laatste!!

Zondag 22 mei 2016

Normaal vertrekken we ’s morgens, vandaag niet, eerst nog een verjaardagsfeestje, dus nu vertrokken we om plusminus 18.45 uur vanuit Leidschendam. Ons doel op deze zondagavond was om Osnabrück in Duitsland te halen, bijna 300 km…..het lukte, en om 21.45 uur arriveren we op een camperplaats te Bissendorf bij Osnabrück.

Maandag 23 mei 2016

Na een rustige nacht, vertrokken we ’s morgens rond 09.30 uur, we proberen vandaag bij de Duits-Poolse grens te komen. Het weer werkte mee, af en toe in de file, wegens wegwerkzaamheden, vooral bij Magdeburg. Maar, we hebben het gered, 485 km en we zijn voorbij Berlijn!
We kiezen een kleine camping bij een Hobby-dealer in Müllrose, Camping Nitschke.
Prachtig weer, zelfs 30 graden! Heerlijk buitengezeten tot 22.00 uur!

Dinsdag 24 mei 2016

Weer een mooie dag, we worden wakker toen het al 20 graden was….
Vandaag een lange reis, meer dan 500 km lang, we passeren de Duits-Poolse grens en zijn rond half 7 vanavond op de camping Seeblick te Mragowo, wat een mooi punt! De rust overheerst alles! Oke….we vergeten de kikkers te noemen, die ’s avonds en ’s nachts zich lieten gelden. Maar toch heerlijk geslapen!

Woensdag 25 mei 2016

Vroeg wakker en het zonnetje schijnt volop! Mailtjes versturen, douchen, en ontbijten buiten, voor je het weet is het 11 uur. Op weg naar de volgende bestemming, Litouwen, camping de Harmonie in Rudiskes, met een Hollandse eigenaar (gisteren 75 jaar geworden) en Litouwse vrouw. Het hagelde en regende behoorlijk toen we de camping opreden. Geinstalleerd, we kijken wel wat we doen de komende dagen, even bijkomen…

Donderdag 26 mei 2016

Vanmorgen veel drukte bij het familiehuis, het dak van de uitbreiding moet erop, en met Jitze en de zwager van Wim moet het lukken.
Even van het zonnetje genoten en toen weer op weg naar de volgende camping: Camping Alpalkalns te Raiskums, aan het mooie meer in Letland…
We kunnen kiezen uit mooie plekken met een eigen terras.
De late avondzon is heerlijk, wat een mooie plek!

Vrijdag 27 mei 2016

Wat een heerlijke camping en wat boffen we met het weer, we blijven nog een dagje. De was gedaan, hangt lekker te wapperen….en wij genieten van deze mooie plek. Ooievaars, kwikstaartjes en heel veel libelles…. Wat is de natuur mooi!!
Morgen rijden we naar Estland, Tallin, en gaan kijken of we naar de overkant kunnen!

Zaterdag 28 mei 2016

Vandaag 300 km gereden, en we arriveren op de camperplaats Pirita Harbour Camping, op een jachthaven in Tallinn. Aldaar aan de havenmeester gevraagd hoe we naar de Ferryhaven konden gaan. Nu vlakbij was de bushalte, en vandaar uit een paar haltes naar het centrum nemen. Zo, en toen lopen en bij de Tallink Silja Line een ticket van morgen gekocht, 10.30 uur vertrek en 12.30 ongeveer aankomst in Helsinki.
Naar het oude centrum gelopen en rondgekeken, wat een mooie oude stad, waar nu een festival wordt gehouden.
Rond 18.00 uur een oud restaurant binnengelopen en lekker gegeten en een biertje gedronken en koffie toe…
Toen even zoeken naar de bushalte…. Met de plattegrond van Tallinn in de hand, als een ware toerist, toch nog even de weg gevraagd…Esten zijn allervriendelijkst, maar de taal spreken we niet….en niet iedereen spreekt Engels. Maar we zijn in de camper gekomen, we hebben 12,5 km gelopen, vertelde mijn smartfone me!!

Zondag 29 mei 2016

Zo, weer een enerverende dag achter de rug, natuurlijk zijn we op tijd in de haven bij de Tallink line…..en na weinig oponthoud varen we om 10.30 uur de haven uit. Het is bewolkt, dus geen foto’s, en we streken neer op een rustig plekje. Ongeveer 12.45 uur reden we aan Finse grond en niet lang erna waren we op de camping Rastila, alwaar meerdere deelnemers al hun plekje ingenomen hebben.We maken met de deelnemers een praatje en wandelen naar de Metro, supermarkten om te zien of er nog veranderingen zijn te melden.

Maandag 30 mei 2016

…En alweer een mooi zonnetje bij het ontwaken. We stonden vannacht met 6 equipes van de groep… en in de loop van de dag komen er nog 6 equipes bij, dus morgen nog 4 en dan zijn we met 16 compleet.
Vandaag wordt tijd besteed aan enkele reparaties aan de campers, en ook is het leuk om elkaars verhalen te horen over de verschillende overtochten. Ton en Gerda gaan met de Metro nog even hun geheugen opfrissen in Helsinki, om de deelnemers over het reizen met de Metro en het andere openbaar vervoer te kunnen informeren.
Het was een mooie dag, 25 graden, en we krijgen al een kleurtje.

• 24 Mei 2016 - 21:26

Greet:

Leuk om jullie weer te kunnen volgen op de reis.
    Veel plezier en lekker genieten.

Groetjes Greet

• 24 Mei 2016 - 21:36

Henk:

Dat zijn flinke sprongen de je maakt !
    Zoals altijd volg ik jullie op de voet. google Earth is mijn vriend...............en jullie ook natuurlijk.

Groetjes van Henk en Els

• 25 Mei 2016 - 01:39

Linda Van Der Kolk:

Leuk dat jullie op deze camping staan, we zijn hier geweest met de reis door Polen en het is
    daar echt heel mooi en rustig.
    Goede reis morgen en leuk jullie te mogen volgen.
    Groetjes Linda

• 25 Mei 2016 - 22:18

DDDD:

Jullie rijden lekker door! Prachtige foto's ook op FB :-)

• 29 Mei 2016 - 16:51

Marja En Will:

Hoi Gerda en Ton,

Jullie zijn vandaag in Helsinkie aangekomen. Wij zijn gisteren weer thuis gekomen. Onze vakantie was heerlijk en nu weer alles opruimen en schoonmaken. Wij volgen jullie, goede reis en heel veel plezier in het noorde van Europa.

groetjes Marja en Will